top of page

Toimitusehdot - Siivouspalvelut

1. Soveltamisala ja tarkoitus
Näitä yleisiä sopimusehtoja siivouspalvelulle (”Yleiset ehdot”) sovelletaan Peace2Living
Oy:n (”Palveluntarjoaja”) kaikkiin yksityisten ja yritysasiakkaiden (”Asiakas”) kanssa
tekemiin palvelusopimuksiin. Näistä Yleisistä ehdoista poikkeavasti voidaan sopia
ainoastaan kirjallisesti.
Näiden Yleisten ehtojen tarkoituksena on määritellä ne ehdot, joilla Palveluntarjoaja
toimittaa Asiakkaalle ammattimaista siivouspalvelua.

2. Sopimusasiakirjat
Nämä Yleiset ehdot soveltuvat sellaisinaan tai ne täydentävät Palveluntarjoajan ja
Asiakkaan välistä erillistä palvelusopimusta (”Sopimus”), jonka oleellinen osa nämä
Yleiset ehdot ovat. Mikäli osapuolten välillä ei ole laadittu erillistä palvelusopimusta,
muodostavat Palveluntarjoajan mahdollinen tarjous, Asiakkaan tilaus sekä
Palveluntarjoajan tilausvahvistus Sopimuksen.
Mikäli Sopimuksen ja näiden Yleisten ehtojen välillä on ristiriita, sovelletaan
Sopimuksen ehtoja näiden Yleisten ehtojen sijaan. Henkilöasiakkaiden osalta
noudatetaan kuluttajansuojalain määräyksiä, mikäli ne ovat ristiriidassa näiden Yleisten
ehtojen kanssa.
Palveluntarjoaja pidättää itsellään oikeuden muuttaa näitä Yleisiä ehtoja. Muutoksista
ilmoitetaan Asiakkaalle 30 vuorokautta ennen muutettujen Yleisten ehtojen
voimaantuloa. Jos Asiakas ei hyväksy ehtojen muutosta, hänellä on oikeus irtisanoa
sopimus päättymään muutoksen voimaantulopäivänä edellyttäen, että
irtisanomisilmoitus toimitetaan Palveluntarjoajalle kirjallisesti vähintään 14 vuorokautta
ennen muutoksen voimaantuloa.

3. Sopimuskausi ja sopimuksen päättyminen
Palvelusopimus voidaan tehdä koskemaan kertaluonteista yksittäistä palvelua,
määräajaksi tai toistaiseksi.
Kertaluonteinen palvelusopimus päättyy ilman irtisanomista palvelun tultua suoritetuksi.
Määräaikainen sopimus päättyy ilman irtisanomista Sopimukseen merkittynä
päättymispäivänä. Toistaiseksi voimassa olevan palvelusopimuksen irtisanomisaika on
molemmin puolin yksi (1) kalenterikuukausi niin, että irtisanomisaika alkaa
irtisanomiskuukauden viimeisenä päivänä. Irtisanomisilmoitus tulee toimittaa kirjallisesti.
4. Palvelutilauksen peruuttaminen
Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tai siirtää palvelua vähintään seitsemän (7) vuorokautta
ennen palvelun aiottua aloitusajankohtaa ilman veloitusta. Palvelun peruuttaminen tai
siirtäminen ei siirrä säännöllisen siivouksen rytmiä. Mikäli peruutus tehdään alle
seitsemän (7) vuorokautta ennen palvelun aiottua aloitusajankohtaa, Asiakkaalta
veloitetaan palvelua koskeva palvelumaksu täysimääräisesti.
Sairaudesta johtuvia peruutuksia ei veloiteta edellyttäen, että Asiakas esittää
lääkärintodistuksen ja peruutusilmoitus tehdään ennen palvelun aiottua
aloitusajankohtaa.
Mikäli Palveluntarjoaja ei pysty suorittamaan työtä sovittuna ajankohtana ennalta
arvaamattomasta syystä, tällöin Palveluntarjoajalla on velvollisuus tarjota Asiakkaalle
uutta ajankohtaa. Asiakkaalla on kuitenkin oikeus peruuttaa käyntikerta, jos
Palveluntarjoajan ehdottama muutos ajankohdalle ei ole sopiva. Tällöin Asiakasta ei
laskuteta peruuntuneesta käyntikerrasta. Ennalta arvaamattomana syynä voidaan pitää
Palveluntarjoajan työntekijän estymistä työnteosta kyseisenä ajankohtana (muun
muassa sairastumisen johdosta).
Kuluttajansuojalainsäädännön mukaan, jos Asiakas on luonnollinen henkilö, Asiakkaalla
on oikeus irtisanoa Sopimus 14 päivän kuluessa Sopimuksen tekemisestä
(peruutusaika). Asiakas ymmärtää, että jos Palvelu alkaa Asiakkaan toiveesta ennen
peruutusajan umpeutumista, peruutusoikeutta ei voi käyttää enää sen jälkeen, kun
Palvelu on suoritettu. Jos Asiakas haluaa käyttää mainittua peruutusoikeutta, Asiakkaan
on lähetettävä selkeä ilmoitus Sopimuksen peruutuspäätöksestä Palveluntarjoajalle
sähköpostitse osoitteeseen info@peace2living.fi.

5. Palveluntarjoajan velvollisuudet
Palveluntarjoaja sitoutuu toimittamaan tilatut palvelut Sopimuksessa määritellyssä
laajuudessa ja aikataulussa. Työ suoritetaan normaalisti arkisin klo 8 – 18 välisenä
aikana. Palveluntarjoaja vastaa toimituksen laadusta ja luotettavuudesta
normaalitasolla.
Palveluntarjoaja on vakuuttanut toimintansa vastuuvakuutuksella.
Jollei muuta sovita, Palveluntarjoajan asiakaspalvelu osoitteessa info@peace2living.fi
ottaa vastaan asiakaspalautteet ja reklamaatiot. Ainoastaan Palveluntarjoajan
asiakaspalvelulla tai muulla Palveluntarjoajan ilmoittamalla yhteyshenkilöllä on oikeus
sopia palvelusopimuksen sisältöön ja toteutukseen liittyvistä muutoksista.
Palveluntarjoaja voi käyttää alihankkijoita palvelun suorittamisessa.

6. Asiakkaan vastuut ja velvollisuudet
Asiakas vastaa siitä, että on antanut kaiken palvelun suorittamisen kannalta tarpeelliset
tiedot Sopimuksessa. Jos Asiakkaalle aiheutuu vahinkoa puutteellisen tiedon johdosta,
tätä ei korvata. Asiakkaan tulee asianmukaisesti suorittaa oma osuutensa ja toimillaan
helpottaa palvelun asianmukaista toteutusta.
Asiakkaan tulee huolehtia siitä, että Palveluntarjoajan työntekijöillä on esteetön pääsy
sovittuina ajankohtina suorittamaan Sopimuksessa määriteltyjä tehtäviä. Mikäli
Sopimuksen mukaisen palvelun toteutus viivästyy Asiakkaasta johtuvasta syystä,
Palveluntarjoaja veloittaa odotusajalta kulloinkin voimassa olevan tuntiveloitushinnan
mukaisen korvauksen täysinä tunteina. Mikäli Asiakas ei ole antanut ohjeita
hälytysjärjestelmän käytöstä ja Palveluntarjoajan työntekijät vahingossa laukaisevat
hälytyksen, Asiakas on vastuussa hälytyksen seurauksista ja siihen liittyvistä kuluista.
Asiakkaan tulee varmistaa, että tilassa, joissa palvelua tuotetaan, ei ole vaaraa tai
häiriötä aiheuttavia lemmikkejä vapaana tai muita olosuhteita, jotka aiheuttaisivat
Palveluntarjoajan työntekijöille vaaraa tai haittaisivat muutoin palvelun suorittamista.
Palveluntarjoajalla on oikeus peruuttaa palvelun suoritus ilman korvausvelvollisuutta, jos
hänellä on riittävä syy uskoa, että palvelun suorittaminen olisi vaaraksi terveydelle,
turvallisuudelle tai ympäristölle. Asiakkaan tulee ilmoittaa mahdollisista
tartuntataudeista ja sairauksista, sekä palvelun tuottamispaikassa vallitsevista
voimakkaista allergeeneista, jotka saattavat olla
haitallisia Palveluntarjoajan työntekijöille.


Asiakas vastaa siitä, että Palveluntarjoajien työntekijöillä on käytettävissään kylmää ja
kuumaa vettä sekä toimivat sähköpistorasiat palvelun suorittamisen aikana.
Palveluntarjoajien työntekijöillä tulee olla myös mahdollisuus käyttää Asiakkaan
WC-tiloja tarvittaessa.

Asiakas ei saa sopia palvelun sisältöön tai toteutukseen liittyvistä muutoksista muiden,
kuin Palveluntarjoajan asiakaspalvelun tai muun Palveluntarjoajan nimeämän
yhteyshenkilön kanssa.

Työ tehdään, mikäli muuta ei ole kirjallisesti erikseen sovittu, Palveluntarjoajan aineilla
ja välineillä. Tarvittavat laitteet, työkalut ja puhdistusaineet, jotka Asiakkaan on
toimitettava tai jotka laskutetaan Asiakkaalta erikseen, ilmoitetaan yksityiskohtaisesti
Sopimuksessa. Yleisenä käytäntönä on kuitenkin Asiakkaan imurin käyttäminen, ellei
toisin sovita.

7. Palvelumaksut ja muut kustannukset
Palvelumaksu ja sen sisältö määritellään Sopimuksessa. Maksut peritään 15 minuutin
tarkkuudella. Kaikkiin palveluihin lisätään matka-aika, vähintään 15 minuuttia. Lisäksi
peritään käyntimaksu joka sisältää siivousvälineet ja matkakulut.
Palvelumaksut peritään toteutuneiden toimenpiteiden perusteella jälkikäteen,
maksuehdon ollessa kuluttajille 14 päivää ja yrityksille 7 päivää laskun päiväyksestä.
Viivästyneille maksuille peritään vuotuista 8 % viivästyskorkoa.
Asiakkaan on esitettävä laskuun kohdistuvat huomautukset viiden (5) päivän kuluessa
laskun päiväyksestä.

8. Palvelumaksujen muutokset
Palvelumaksujen hinnat tarkistetaan tarpeen mukaan.
Palveluntarjoaja on sopimuskauden aikana oikeutettu tekemään julkisten maksujen ja
verojen korotusten mukanaan tuomia muutoksia palvelumaksuihin ilman, että tätä
voidaan pitää purkamiseen oikeuttavana Sopimuksen muutoksena. Näistä
palvelumaksun muutoksista ilmoitetaan Asiakkaalle mahdollisuuksien mukaan heti
niiden perusteiden tultua selvitetyiksi.


9. Siivoussopimuksen muuttaminen (arkipyhävuorojen siirtäminen)
Sopimuksen muutokset ovat päteviä vain kirjallisina ja molempien osapuolten
allekirjoittamina.
Palveluntarjoaja on kuitenkin oikeutettu yksipuolisesti muuttamaan sopimusehtoja
ilman, että tätä voidaan pitää purkamiseen oikeuttavana sopimuksen muutoksena
silloin, kun muutos johtuu lain tai viranomaismääräysten muutoksesta tai
toimintaympäristön oleellisesta muuttumisesta ja sopimuksen muuttaminen on
välttämätöntä palvelun toteuttamiseksi.
Palvelua ei suoriteta pyhäpäivinä. Mikäli Asiakkaan kestopalvelusopimuksen mukainen
ainoa viikkosiivouksen vuoro osuu pyhäpäivälle, Asiakas ja Palveluntarjoaja sopivat
vuoron siirtämisestä. Mikäli kyseiselle viikolle kohdistuu useampi vuoro, pyhäpäivälle
osuva vuoro ei siirry automaattisesti ja ilman Asiakkaan erillistä siirtoa koskevaa
pyyntöä pyhäpäivälle osunut vuoro jää väliin.

10. Asiakkaan maksukyky
Palvelun toimittaminen on riippuvainen Asiakkaan taloudellisten olosuhteiden
hyväksymisestä Palveluntarjoajan taholta. Mikäli Asiakkaan taloudelliset olosuhteet ovat
Palveluntarjoajan näkökulmasta epätyydyttävät tai Asiakas laiminlyö maksun sen
erääntyessä, Palveluntarjoaja voi, muiden oikeuskeinojen lisäksi, siirtää tai kieltäytyä
palvelun toimittamisesta tai vaatia palvelun toimittamista vastaan riittävää vakuutta tai
maksua etukäteen.
Mikäli Asiakas joutuu konkurssiin, selvitystilaan, yrityssaneerausmenettelyyn tai muutoin
vakaviin taloudellisiin vaikeuksiin eikä tämän vuoksi kykene suorittamaan
sopimuksenmukaisia velvoitteitaan, Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää omat
suorituksensa ja lisäksi oikeus purkaa Sopimus kokonaan tai määrätyiltä osin
ilmoittamalla siitä kirjallisesti Asiakkaalle.

11. Salassapitovelvollisuus
Palveluntarjoajan työntekijät ovat vaitiolovelvollisia Asiakkaan asioista.
Vaitiolovelvollisuus on voimassa myös Sopimuksen päätyttyä.


12. Tietosuoja

Asiakkaan henkilötietoja käsitellään kunkin maan lakien ja Palveluntarjoajan tietosuoja-
ja evästepolitiikan mukaisesti.

Palveluntarjoaja ei luovuta asiakastietoja kolmansille osapuolille paitsi sellaisille
yhteistyökumppaneille, joiden osallistuminen palvelun suorittamiseen on välttämätöntä.
Palveluntarjoajalla on kuitenkin oikeus luovuttaa asiakastietoja silloin, kun laki, asetus
tai toimivaltaisen viranomaisen määräys sitä edellyttää.

13. Reklaamaatiot ja huomautukset
Mikäli Asiakas on tyytymätön palvelun toimitukseen, siitä tulee ilmoittaa kirjallisesti
Palveluntarjoajan asiakaspalveluun tai muulle Palveluntarjoajan nimeämälle
yhteyshenkilölle viimeistään kahden (2) päivän kuluessa palvelun suorittamisesta tai
virheen havaitsemisesta tai siitä kun se olisi pitänyt havaita. Asiakkaan tulee toimittaa
tarvittavat tiedot ja vahinkoa tukeva näyttö (esimerkiksi valokuvat) vahingoista tai
palvelun puutteista.
Mikäli Palveluntarjoaja toteaa palvelussa puutteita Palveluntarjoajalla on oikeus korjata
puutteet, mikäli se on tehtävissä kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisin resurssein. Jos
Palveluntarjoaja ei pysty korjaamaan puutteita, se voi antaa vastaavan
hinnanalennuksen seuraavasta palvelusta. Mikäli Palveluntarjoaja toteaa, että palvelun
suorituksessa ei ole puutteita, Asiakkaalta voidaan veloittaa Palveluntarjoajalle
perättömästä virheilmoituksesta aiheutuneet kulut.

14. Vastuunrajoitus
Asiakas voi vaatia korvausta palvelun virheen aiheuttamasta vahingosta. Edellä lausuttu
ei kuitenkaan päde, mikäli vahinko todistettavasti on aiheutunut esteestä, johon
Palveluntarjoaja ei ole voinut vaikuttaa tai jota Palveluntarjoaja ei ole kohtuudella voinut
Sopimuksen voimassaoloaikana ennakoida tai jonka seurauksia Palveluntarjoaja ei ole
voinut kohtuudella ehkäistä tai välttää.
Palveluntarjoaja ei vastaa missään olosuhteissa Asiakkaalle aiheutuneesta välillisestä
vahingoista.
Palveluntarjoajan kumulatiivinen kokonaisvastuu tämän Sopimuksen tai palvelun
suorittamisen osalta vahingonkorvauksen perusteesta riippumatta on kertasiivouksen
osalta enintään Asiakkaan Palveluntarjoajalle palvelusta maksama palvelumaksu
kerrottuna kuudella (6) ja kestopalvelun osalta enintään vahinkoa edeltäneen
kahdentoista (12) kuukauden toteutuneen laskutuksen määrä.

15. Ylivoimainen este
Palveluntarjoaja ei ole vastuussa ylivoimaisen esteen aiheuttamasta palvelun
viivästymisestä tai suorittamatta jättämisestä. Ylivoimaisella esteellä viitataan
tapahtumaan, jonka vuoksi Palveluntarjoaja ei pysty täyttämään Sopimuksen mukaista
velvoitettaan silloin, kun tapahtuman syynä on este, johon Palveluntarjoaja ei voi
vaikuttaa ja jota Palveluntarjoaja ei olisi voinut ottaa huomioon sopimuksentekohetkellä
ja jonka seurauksia Palveluntarjoaja ei kohtuudella olisi voinut välttää tai poistaa.
Tällaisia tapahtumia ovat esimerkiksi lakot, kapinat, luonnonkatastrofit, sähkökatkot tai
puhelinverkon toimimattomuus.

16. Siivoussopimuksen purkaminen
Palveluntarjoajalla on oikeus purkaa Sopimus päättymään välittömästi, jos Asiakas
laiminlyö Sopimuksen mukaiset maksut toistuvasti tai enemmän kuin 30 päivää tai jos
Asiakas muutoin toistuvasti rikkoo Sopimusta. Asiakkaan on tällöin korvattava
Palveluntarjoajalle sopimusrikkomuksesta aiheutuneet vahingot ja maksamattomat
Sopimuksen mukaiset maksut.
Asiakkaalla on oikeus purkaa sopimus, mikäli Palveluntarjoaja olennaisesti laiminlyö
sopimuksen mukaiset velvoitteensa tai muutoin olennaisesti rikkoo tämän sopimuksen
ehtoja.
Sopimusta ei kuitenkaan saa purkaa, jos osapuoli korjaa tilanteen neljäntoista (14)
vuorokauden kuluessa kirjallisen huomautuksen saatuaan.

17. Erimielisyydet ja niiden ratkaiseminen
Osapuolten väliset erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan hyvässä
yhteisymmärryksessä keskinäisin neuvotteluin. Jos (kauppa)sopimusta koskevaa
erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi
saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian
viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä
kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Mikäli asiassa ei päästä ratkaisuun,
ratkaistaan erimielisyydet Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa.

 

Y-tunnus: 3482955-4

Yleiset sopimusehdot | Peace2Living Oy 1.11.2024

bottom of page